Jag vet inte hur många museum det finns i Amsterdam

Jag vet inte hur många museum det finns i Amsterdam. När jag var där strax efter påsk så fanns en lista på internet som rankade de 100 bästa museum i staden. Det var så fantastiskt att göra en kulturresa till Amsterdam för att få se Van Gogh, Vermeer, diamantmuseum, Historiska museet, tulpanparken Keukenhof och mycket mer. Att resa i Europa är att stiga in i kulturen. Vi vet att när EU:s länder samlas så är kulturen en otroligt viktig del på programmet. I EU fördraget artikel 3 tas kulturfrågan upp: ”Den ska respektera rikedomen hos sin kulturella och språkliga mångfald och sörja för att det europeiska kulturarvet skyddas och utvecklas.” Men från Sveriges sida har vi ännu inte haft någon EU-parlamentariker i Kulturutskottet. Där sticker Sverige ut i synen på kulturens betydelse.

I Västra Götaland diskuteras det ifall vi lägger för mycket pengar på kultur. Vi är den region som lägger mest pengar per person på kultur. Stockholm är den region som lägger minst. Där bör dock noteras att i Stockholm är de stora scenerna riksintresse och får därmed statligt stöd för att vara en nationalscen. Vi driver på att Regionteater Väst kan bli en nationalinstitution för barn- och ungdomsdans. Men det är svårt att få det uppdraget utanför Stockholm.

Konsten och kulturen bidrar till att skapa ett rikare samhälle att leva i. Vi socialdemokrater ser kulturen som en viktig del av välfärden. Vi ser även att investeringar i kultur banar också väg för nya jobb inom de kreativa näringarna. Det är bra men kulturen är även nyckeln till förståelse för vår historia, vår nutid och den utveckling vi står inför. Kulturen är viktig i sig själv. Kulturens ställning är ett mått på samhällets värdighet. I detta arbete har den idéburna folkbildningen en central roll.

Därför är det så viktigt att vi fortsätter vårt arbete för att låta kulturen blomma. Därför ska vi skapa förutsättningar för våra invånare att få ta del av kulturen i alla dess former.

Vi har många kulturinstitutioner i Västra Götaland. Men med europeiska mått kan det bli betydligt många fler.

Regionrådsersättare