Vi behöver våra invandrare

Som stolt Socialdemokrat och medborgare i Sverige är det uppenbart för mig att invandrare spelar en avgörande roll i vårt samhälle och är en källa till både kulturell berikning och ekonomisk tillväxt. Det är dags att erkänna och uppskatta det ovärderliga bidraget som invandrare ger till vårt land. Genom att välkomna människor från olika bakgrunder och erfarenheter, berikar invandrare vår nation med olika perspektiv, traditioner och idéer.

Detta skapar en dynamisk och levande kultur som främjar tolerans, förståelse och ömsesidig respekt. Ett faktum som vi länge varit införstådda med, kanske ända sedan vårt kungahus anfader invandrade från Frankrike. Troligt är att det går ännu längre tillbaka i tiden då Valloner hade en avgörande roll i att introducera och utveckla teknik och industri i Sverige under 1500- och 1600-talet. Hur ser det ut idag? SCB:s statistik visar på en positiv utveckling för utrikes födda på den svenska arbetsmarknaden De vanligaste yrkena är städare, hotell- och restaurang, busschaufförer och inom vården. Av alla Sveriges busschaufförer har ungefär 60 % utländsk härkomst.

Med en fjärdedel av Sveriges vårdpersonal födda utomlands, varav var tredje läkare, är det uppenbart att invandrare är en oumbärlig del av vårt vårdsystem. Det är dags att erkänna det ovärderliga bidraget som invandrare innebär för svensk ekonomi och arbetsmarknad. Låt oss stödja dem i deras viktiga arbete för att främja hälsa och välbefinnande i hela vårt land.

Ann-Britt Dahl