100 år av demokrati!

"Partivänner, denna mandatperioden har verkligen varit rörig. Det beror på svåra majoritetsförhållanden i riksdagen. Den sista tiden har varit minst sagt unik. Magdalena Andersson valdes till statsminister men tvingades avgå samma dag, de högerkonservativas reservation vann budgetomröstningen och MP har lämnat regeringen.

Men jag är ändå optimistisk kring det politiska läget. Vi har en reformbudget på cirka 70 miljarder och M, SD och KD har påverkat den totala budgeten med 1 procent.  Nu är en ny Socialdemokratisk regering på plats och nu ska vi bli offensiva under valåret 2022 med tydlig S politik!

Vi firar allmän och lika rösträtt. För hundra år sedan, i september 1921, gick kvinnorna till valurnorna. Hundra år senare har vi valt den första kvinnliga statsministern, Magdalena Andersson, och jag vill också framhålla att vi firar att det var för 50 år sedan som sambeskattningen slopades, det gjordes år 1971.

För 100 år sedan, 10 januari 1921, vandrade Kerstin Hesselgren in i riksdagshuset. Då hölls den nya riksdagens öppningssammanträde i första kammaren. De övriga fyra kvinnorna, Elisabeth Tamm, Nelly Thüring, Bertha Wellin och Agda Östlund tillträdde under våren 1922 i andra kammaren.

Här är en bild på kvinnorna i Socialdemokraternas riksdagsgrupp när vi jublade att Magdalena blev vald som Sveriges första kvinnliga statsminister den 29 november 2021. Under den en bild på de fem kvinnor som för hundra år sedan tog plats i riksdagen. Detta kommer att gå till historien på många sätt.”

Paula Holmqvist

Distriktsordförande och riksdagsledamot

De kvinnliga ledamöterna i Socialdemokraternas riksdagsgrupp
bild via https://demokrati100.se/de-forsta-kvinnorna-i-riksdagen/