Det handlar inte bara om Ukraina

"Just nu är det omöjligt att tänka på och prata om annat än det vidriga brott mot folkrätten, och mot den europeiska säkerhetspolitiska ordningen, som Putins Ryssland gör sig skyldigt till. Allt under täckmanteln av ”kampen” mot nazism, och ”kampen” för den ryska minoritetens rättigheter i landet. Att Ryssland är en alltmer hårdför diktatur råder ju ingen tvekan om. Men kriget mot Ukraina är i grunden ett krig mot rätten att vara fri, rätten att leva sitt eget liv på det sättet man själv väljer att göra det – rätten att leva i en demokrati. Att försvara demokratin har aldrig känts viktigare som idag.

Häromdagen kom årets demokratirapport från Varieties of Democracy (V-Dem) vid Göteborgs universitet. Den visade att demokratinivån i världen 2021 är tillbaka på 1989 års nivå, med bara 34 liberala demokratier. 2012 var enligt rapporten antalet som högst – då fanns det 42 liberala demokratier i världen. Rapporten visade också att 2021 levde bara 13 procent av världens befolkning i en demokrati som utöver själva folkstyret  även kännetecknas av en rättsstat med grundläggande mänskliga rättigheter. Vi tar många gånger vår demokrati, och våra friheter, för givet. Detta kännetecknas också mer och mer av att allt förre vill engagera sig i det demokratisk-politiska arbetet. Medan demokratier har funnits i sin fulländade form i drygt ett sekel så har alla de andra politiska systemen – oftast auktoritära och enväldiga sådana –funnits i tusentals år. Försvaret av denna sköra demokratiska planta borde därför bli ett huvudbry för fler. Fler borde ställa sig frågan vad man själv kan göra för att stärka våra gemensamma fri- och rättigheter. De fri- och rättigheter som fortfarande en stor majoritet av världens befolkning är beredda att offra sitt liv för. Låt oss betänka det!

Det som händer i Ukraina är därför inte bara ett problem för Ukraina. Det är ett problem för hela den västliga demokratin. Det krävs ännu mer beslutsamhet. Det krävs också ännu mer stöd till det ukrainska folket. I samma ögonblick som Ukraina faller sätts en kraftfull kil i det demokratiska fundamentet.

Valrörelsen 2022 kommer säkerligen att färgas av det som händer i vårt närområde. Låt oss också göra den till en manifestation för vårt demokratiska sätt att lösa samhällsutmaningarna.”

Oppositionsregionråd