Ett nytt år har precis anlänt

"Ett nytt år har precis anlänt och vi står nu alla och undrar på vad året 2022 kommer innebära för oss alla. Kommer våra planer och förhoppningar slå in. Kommer vi få den där utmaningen, nya jobbet eller det där uppdraget som vi längtat efter?

När jag var liten brukade min pappa berätta att när han var ung så sa de gamla att han skulle ta vara på tiden. För att när de blev äldre så gick åren så rasande fort. Han hade tyckt att de var galna för tiden går ju varken fortare eller långsammare.. Men som gammal gav han dem rätt! Jag blir 50 år i år och jag noterar också att tiden går allt fortare. Jag har hela mitt liv planerat för vad som händer i morgon, nästa vecka eller nästa år. Men glömt bort att vara kvar i nuet! Med den pågående pandemin, som ingen hur länge den kommer finnas kvar, så är det allt viktigare att vi alla tar vara på stunden och lever nu.

Pandemin är en utmaning och nu har vi levt med den i två år. De flesta som blir sjuka i covid-19 upplever milda till måttliga symptom och tillfrisknar utan särskild behandling. En del blir dock allvarligt sjuka och behöver vård. Men det är över 5 miljoner människor som har dött i sviterna efter covid-19. Men för att minska riskerna för att bli allvarligt sjuk så erbjuds vi alla att kostnadsfritt få bli vaccinerad. En vaccination minskar även risken att du ska kunna smitta någon annan. Ju fler som vaccinerar sig bidrar till en lägre smittspridning i samhället.

För ett år sedan delades de förste vaccindoserna mot covid-19 ut på några äldreboenden i Göteborg. Nu ett år senare har drygt 1,2 miljoner västsvenskar blivit vaccinerade mot covid-19 och över 2 800 000 vaccinationer har utförts i Västra Götaland. Under året har över 80 procent av alla invånare över 12 år blivit vaccinerade med två doser vaccin mot covid-19 och många står nu inför sin tredje spruta. Fram till och med 15 december hade 65 procent av invånarna över 65 år fått sin tredje dos. Nu pågår vaccinationerna på flera nivåer i Västra Götaland. Utöver den tredje dos som nu erbjuds så görs riktade insatser mot områden med låg vaccinationstäckning och det finns fortfarande invånare som inte valt att vaccinera sig alls.

När vi alla arbetar mot samma mål så når vi resultat! Och samarbete är nyckeln till att vi ska få stopp på den globala pandemin. Tillsammans fixar vi det!

Nu kör vi 2022!”

Louise Åsenfors