Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena.

För bara någon månad sedan trodde vi att livet var på väg att återgå till det normala. Vi trodde att den globala pandemin sakta började klinga av. Vi började planera för en jul med nära och kära. Vi såg fram mot nyårsfirande med vänner.

Men då började antal smittade med Covid-19 öka igen. Vi lärde oss dessutom att Corona är ett lurigt virus som muterar snabbt. Omikron visade sig vara 70 % mer smittsam och även om det sägs vara mildare symptom, så vet vi ännu väldigt lite om just denna variant.

Vecka 49 hade vi i Västra Götalandsregionen 2 078 st nya bekräftade fall. Den 15 december hade sjukhusen i VGR 68 patienter inneliggande patienter, varav 14 på IVA. Av dessa inneliggande är ca 80% inte vaccinerade. Därför är det otroligt viktigt att vi ser till att vaccinera oss för att klara ökade smittspridningar. I Fyrbodal är 82,1 % av de som är 12 år och äldre som fått två doser. Och bland 65 år och äldre är det 66,7 % som fått sin tredje dos. Vaccinationen går fortsatt framåt. Västra Götalandsregionen har god kapacitet på många håll i roch förstärker grundutbudet med många extra vaccinationsinsatser. Om vi inte hittar en tid hos sin närmaste vaccinatör finns det ofta lediga tider i en angränsande kommun.

Ökningen av smittläget innebar att regeringen och Folkhälsomyndigheterna kom med nya restriktioner för att minska spridningen. Vi får hoppas att de räcker! Men då krävs det att vi alla hjälper till. Och jag säger som utbildningsminister Anna Ekström. Huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena.

Med det önskar jag er en riktigt god jul och gott nytt år!

Ersättare Regionstyrelsen