Idag är en stor dag.

Idag har vi mandatperiodens första regionfullmäktige och vi kommer nu sätta ut riktning för i alla fall de fyra närmaste åren. Men vi siktar på att driva politik som innebär att vi vinner människors förtroende även efter nästa val.

Politik är ingen ”quick fix” utan det kräver uthållighet och långsiktighet. Demokrati måste få ta tid. Därför måste vi redan nu lägga grunden för kommande val och kommande mandatperioder. Vi måste visa på det samhället vi vill bygga samt vara tydliga och transparenta i våra visioner. För vi vet att det inte kommer bli lätt. Vi står inför en lågkonjunktur med hög inflation, höga räntor och hög kostnadsutveckling. Det kommer kosta för samhället och framförallt för individen att klara dessa utmaningar.

Men nu har vi fått till en politisk ledning i Västra Götalandsregionen bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Tillsammans ska vi nu driva långsiktig, hållbar och feministisk politik. Och idag startar det arbetet!

Ersättare Regionstyrelsen