Var rädda om er. Ta vaccinationen. Tvätta händerna och håll avstånd!

"Förra veckan tog jag min tredje dos av Pfizer BioNTech. Jag bokade en tid på nätet, åkte till mottagningen, kom in och fick vaccinet genom ett nålstick i armen. Efter en kvart fick jag åka hem. Det är helt fantastiskt att vi erbjuds detta otroliga skydd mot en pandemi som drabbat hela världen. Och vi gör det kostnadsfritt!

Över 4900 personer tog chansen och fick sin första dos vaccin mot covid-19 under Västra Götalandsregionens vaccinationsdag den 22 januari Över 30 000 personer passade på att vaccinera sig under vaccinationsdagen enligt de vaccinationer som hittills är inrapporterade till nationella vaccinationsregistret.

Fram till och med förra veckan hade 86 procent av alla invånare över 12 år fått minst en dos vaccin och 83 procent fått minst två doser, enligt Folkhälsomyndighetens statistik. När det gäller den tredje dosen har nu 43 procent av invånarna över 18 år i Västra Götaland fått en påfyllnadsdos.

Det är många som är smittade av Covid-19 i samhället. De smittade finns i alla åldersgrupper. Förra veckan var antalet nya bekräftade fall 44 791 av covid-19 i Västra Götaland. Det är det högsta antalet bekräftade fall en enskild vecka sedan pandemins start. Men snart kommer vi nå toppen på antalet nya smittade. Snart kommer denna våg i pandemin lägga sig. Vi vet inte om vi ser slutet. Vi vet inte ens om vi ser början av slutet av pandemin. Så var rädda om er. Ta vaccinationen. Tvätta händerna och håll avstånd!”

Ersättare Regionstyrelsen